12. mesiac vývoja dieťatka

12. mesiac vývoja dieťatka

12. mesiac vývoja dieťaťa

S koncom 12. mesiaca vývoja dieťaťa sa z dojčaťa stáva batoľa. Ročné dieťa je veľmi samostatné, preskúmava okolitý svet, je zvedavé, rado pomáha a upratuje.

Detský mliečny chrup je takmer kompletný a začína pripomínať zuby dospelého človeka.

Telíčko ročného dieťaťa je vzpriamené, sedí a začína objavovať svet chôdze. Dieťa sa pokúša o prvé kroky, prvé slová. Presadzuje svoje potreby a pokiaľ nie je podľa neho /nej, dokáže sa dieťa rozhnevať. Deti spravidla pekne jedia, ich jedálniček je pestrý, zvládajú požuť takmer všetky jedlá a potraviny podobne ako dospelí. Deti však začínajú byť v jedle prieberčivé a chcú jesť len to, čo im chutí.

Dieťa objavuje svet, mnohokrát sa stáva, že spadne a udrie sa. V takomto prípade by mala byť dieťaťu k dispozícii náruč rodičov, ktorá dieťa upokojí, objíme, pofúka boliestku, aby dieťa mohlo opätovne objavovať nové veci a pritom vedelo, že keď sa mu niečo stane, má sa ísť ku komu vyplakať.

Dieťa a jeho fyzický vývoj

Rozvoj hrubej a jemnej motoriky:

lezenie po štyroch - z lezenia po štyroch sa dokáže posadiť alebo naopak, dolezie, kam potrebuje, potom si sadne alebo sa postaví a hrá sa, dokáže po štyroch vyliezť po schodoch a taktiež zliezť,

sedenie a státie - státie na nohách nerobí dieťaťu problémy, vydrží stáť pri nábytku alebo samostatne a hrá sa,

chôdza - dieťa sa pokúša robiť prvé krôčiky.

Deti napomáhajú pri obliekaní, na požiadanie natiahnu ruky alebo nohy. Ich úchop je istejší a pevnejší. Dokážu zdvihnúť aj pomerne drobné predmety, napr. guľôčku hrášku.

Zmysly:

§ chuť - detská chuť je dobre vyvinutá a dieťa vie rozpoznať, čo mu chutí a čo naopak nie.

Sociálny vývoj dieťaťa

Deti sa pokúšajú o prvé slovíčka, o ktorých vedia, čo znamenajú a aký majú význam.

Pre dieťa je dôležitý jeho vlastný priestor a je preň dobré, aby malo svoju vlastnú postieľku. Pokiaľ je to aspoň trochu priestorovo možné, treba dieťaťu vymedziť aj vlastnú detskú izbu alebo kútik, v ktorom sa môže hrať.

Ročné deti zvládajú spoľahlivo rozlíšiť rolu matky a otca v rodine. Vedia, kedy chodí otecko z práce a kedy sa s nimi bude hrať. A taktiež vedia, že mamička varí a upratuje.

Dieťa vie, čo je dovolené a čo sa naopak nesmie. Avšak aj to, čo nie je dovolené, skúša a čaká na reakciu okolia.

Ak sa dieťa hanbí, nemali by ho rodičia nútiť k nadväzovaniu kontaktov a priateľstiev, pokiaľ na to ešte nie je pripravené.

 

Detské hry

1. podávanie hračiek z ruky dieťaťa do ruky rodiča,

2. sledovanie sa v zrkadle,

3. pohybové básničky,

4. stavanie veže z kociek,

5. vyťahovanie predmetov zo škatúľ, kuchynskej linky,

6. vkladanie predmetov do škatúľ,

7. navliekanie krúžkov na tyč,

8. otváranie a zatváranie škatúľ,

9. navliekanie šnúrok,

10. vkladanie tvarov,

11. poznávanie zvieratiek v knižkách,

12. poznávanie členov rodiny podľa fotiek.

Výbavička vhodná pre ročné batoľa

V tomto období:

2. detská chôdza by mala byť podporovaná kvalitnými detskými topánkami

1. hračky by mali byť zamerané na rozvoj a podporu motoriky a zmyslov dieťaťa, napr. rôzne stavebnice, puzzle, knižky atď. ,

3. deti s obľubou navštevujú detské ihrisko s pieskoviskom, hojdačkami, chlapci obľubujú tzv. tatru, dievčatá napr. kočík pre bábiky,

4. na pomoc rodičom pri upratovaní v domácnosti je možné kúpiť napr. detský zmeták, lopatku, vysávač, kuchynku a pod. ,

5. dieťa by malo mať svoju vlastnú detskú postieľku v ideálnom prípade vo svojej izbe.

V období batoľaťa začína dieťa liezť, chodiť, rozprávať a taktiež rozoznávať blízke osoby akými sú rodičia, starí rodičia, súrodenci. Batoľatá dokážu postupne rozoznávať tvary, obrázky, hračky a rôzne predmety. Uvedomujú si na čo slúži lyžička a podobné veci praktické pre dennú potrebu.

V prvom roku života dieťaťa nastávajú v rôznych oblastiach fyzického a psychického vývoja výrazné zmeny. V žiadnej ďalšej vekovej etape už neprebieha vývoj tak prudko. V tomto období sa vytvárajú základy celého ďalšieho duševného života. Psychologické poznatky poukazujú na fakt, že napr. vytváranie i tak zložitých vzťahov, ako sú otvorenosť a dôvera k okolitému svetu, je podmienená skúsenosťami, ktoré dieťa získava už v prvých mesiacoch života. Pri výchove najmenšieho dieťaťa netreba zabúdať na to, že jeho vývoj, okrem iného, ovplyvňuje celkové rodinné prostredie a atmosféra. Tam, kde sa rodičia majú radi a vzájomne si pomáhajú, kde je rodinné prostredie stále a citovo vrelé, sú nepochybne vytvorené priaznivé podmienky pre zdravý psychický vývoj dieťatka. 

 

 

 

Follow us on Facebook